Ubiegłoroczna edycja Zlotu. Fot. terazJaslo.pl / DAMIAN PALAR
Regulamin X Jubileuszowego Zlotu Samochodów Terenowych 4×4 Osiek Jasielski, Załęże – 23-24 lipca 2011 r.
1. Organizator i charakter imprezy (Zlotu) miejsce:
Jasielski Klub Motorowy i Ratownictwa Drogowego, Sekcja TRAPER przy JKMiRD.
X Jubileuszowy Zlot Samochodów Terenowych 4×4, Osiek Jasielski, Załęże, 23-24 lipca 2011 r. To impreza rekreacyjno – turystyczno – sportowa, która zostanie przeprowadzona w malowniczym, naturalnym pięknym terenie gminy Osiek Jasielski i Załęże w powiecie jasielskim. Przeznaczona jest szczególnie dla sympatyków sportów samochodów terenowych 4×4.
01.1. Numer wizy Zarządu Okręgowego PZM
Nr wizy: 12/2011 z dnia 6 lipca 2011 r.
01.2. Cele Zlotu:
· Popularyzacja i promocja sportów na samochodach terenowych w trudnych warunkach ukształtowania
naturalnego terenu w powiecie jasielskim – na terenie Gminy Osiek Jasielski.
· Współzawodnictwo oparte na zdrowej i wzajemnej sportowej rywalizacji między załogami samochodów
terenowych.
· Wymiana poglą dów oraz doświadczeń w jazdach terenowych przez poszczególne załogi.
· Integracja załóg traperskich.
02. Organizator Zlotu:
Zastrzega sobie prawo interpretacji niniejszego Regulaminu. Organizator Zlotu jest jedyną władzą upoważnioną do rozpatrywania i rozstrzygania wszelkich rozbieńźności i wą tpliwości, które mogą powstać przy stosowaniu i interpretacji niniejszego Regulaminu oraz innych szczególnych przepisów sportu samochodowego w stosunku do uczestników imprezy.
3. Współorganizatorzy:
Wójt Gminy Osiek Jasielski oraz Ochotnicza Straż Pożarna Osiek Jasielski, Załęże, Świerchowa.
04. Obowiązkiem organizatora jest:
1. Wytyczenie tras imprezy o stopniu trudności adekwatnym dla prób sportowych.
2. Uzyskanie wszystkich koniecznych zezwoleń od właścicieli terenu oraz innych instytucji, których
zaangażowanie podczas organizacji imprezy jest wymagane prawem, w szczególności zarządców gruntów.
3. Zapewnienie profesjonalnej obsługi Sędziowskiej, technicznej oraz obsługi administracyjnej i zabezpieczenia.
4. Przygotowanie druków zgłoszeń, regulaminów, numerów startowych oraz wszelkiej dokumentacji, koniecznej
do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia imprezy.
5. Zapewnienie rzetelnie działają cej komisji obliczeń.
6. Zapewnienie warunków bezpieczeństwa podczas imprezy.
7. Ubezpieczenie imprezy od NNW i OC.
8. Powiadomienie odpowiednich służb i władz miejscowych o organizacji imprezy.
9. Nagłośnienie imprezy za pomocą lokalnych środków masowego przekazu (prasa, telewizja, radio, portale
internetowe) oraz strony internetowej JKMiRD.
05. Uczestnicy zawodów:
5.1. Załogi:
Załoga musi składać się z dwóch uczestników, tj. kierowcy i pilota. Do udziału, jako kierowca może być dopuszczona każda osoba posiadają ca odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdu. Do udziału jako pilot może być dopuszczona osoba pełnoletnia lub osoba, która ukończyła 17 lat i posiada pisemną zgodę opiekunów prawnych na udział w imprezie. Zabrania się, pod rygorem wykluczenia z zawodów, zabierania do samochodu w czasie rozgrywania prób sportowych osób postronnych.
5.2. Zgłoszenia, wpisowe:
Każda Załoga, która uczestniczy w imprezie zobowiązana jest wpłacię wpisowe 150,00 zł, na konto organizatora najpóźniej do 11 lipca 2011 r. a w przypadku wpłaty przy składaniu zgłoszenia na udział w dniu Zlotu za potwierdzeniem odbioru KP kwota wzrasta do 180,00 zł. Zwrot wpisowego może nastąpię w przypadku nie przeprowadzenia żadnej próby sportowej przez Organizatora. W przypadku nie podjścia realizacji prób sportowych przez Załogę lub z powodu awarii samochodu albo nieobecności w czasie rozgrywania poszczególnych odcinków imprezy, Organizator nie zwraca wpisowego. Za wpisowe Załoga otrzyma; bezpłatne pole namiotowe i miejsce parkingowe na samochód, 2 koszulki Zlotowe, posiłek jednodaniowy 23 i 24 lipca 2011 r. oraz niezbędne materiały Zlotowe.
06. Czas trwania Zlotu:
Zlot odbywa się w dniu 23 lipca 2011 r. Osiek Jasielski – Remiza OSP, pow. jasielski. Biuro Zlotu czynne od godz. 8:00, natomiast w dniu 24 lipca 2011 r. biuro czynne od godz. 8:30.
07. Osoby odpowiedzialne za organizację Zlotu:
Dyrektor Zlotu: – Roland Szafarz – licencja kl. I Nr 683/08
Zespół Sędziów Sportowych:
Przewodniczący – Józef Biernacki – licencja kl. I Nr 680/08
Członek ZSS – Bartosz Biernacki – licencja kl. I Nr 837/2011
Członek ZSS – Marian Baran – licencja kl. I Nr 777/10
Osoby funkcyjne Zlotu:
Kierownika Biura Zlotu – Magdalena Adam – licencja kl. I Nr 779/10
Kierownik ds. zabezpieczenia tras Zlotu – Bogusław Muszałski – licencja kl. II. Nr 55/2009
Kierownik zabezpieczenia biura i sprzętu i BK – Wiesław Pają k – licencja kl. II Nr 100/2005
Kierownik Komisji Obliczeń – Jerzy Adam – licencja kl. I Nr 780/10
Zastępca kierownika zabezpieczenia Zlotu – Lucjan Bartuś
Sędziowie licencjonowani: JKMiRD.
Nagłośnienie – GOK Osiek Jasielski; – Konferansjerka – Wojciech Tomkiewicz,
Zabezpieczenie: Ratownicy Drogowi JKMiRD, Ochotnicze Straże Pożarne Osiek Jasielski, Załęże i Świerchowa,
Policja i Pogotowie na wezwanie. Pozostałe osoby funkcyjne Zlotu zostaną przedstawione na odprawie z Załogami.
08. Samochody 4×4:
8.1. Zasady dotyczące wszystkich samochodów zgłoszonych do startu:
Samochody muszą odpowiadać aktualnym ustaleniom regulaminowym, w zakresie deklarowanym w zgłoszeniu. Załoga zobowiązana jest posiadać sprawną – legalizowaną gałnicę i apteczką pp.
8.2. Dokumenty pojazdu:
Każdy samochód musi posiadać aktualny dowód rejestracyjny (w tym samochody z rejestracją czasową ) stanowiący o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych oraz posiadać aktualne ubezpieczenie OC i NW.
8.3. Dokumenty kierowcy:
Kierowca musi posiadać aktualne prawo jazdy odpowiedniej kategorii do kierowania pojazdem.
09. Oznakowanie pojazdów:
Załogi zobowiązane są do udostępnienia powierzchni karoserii pojazdu na naklejki dostarczone przez Organizatora, które zobowiązany jest nakleię natomiast nr startowy należy umieścią na szybie przedniej z prawej strony od wewną trz. Nr startowy podlega zwrotowi Organizatorowi. Organizator zastrzega sobie prawo do wskazania miejsca umieszczenia naklejek na pojeździe, a w szczególności: naklejki sponsorskiej na pokrywie silnika lub przedniej ścianie nadwozia. Na pojeździe dopuszcza się dowolne reklamy i napisy zgodne z polskim prawem.
10. Podział na klasy:
Ustala się następujące klasy: sportowa i turystyczna.
11. Bezpieczeństwo:
11.1. Dobrowolne uczestnictwo i odpowiedzialność:
1. Każdy uczestnik bierze udział w imprezie na własną odpowiedzialność.
2. Każdy uczestnik ponosi wyłę czną odpowiedzialność cywilną i karną za wszelkie straty, jakie spowoduje sam lub używany przez niego pojazd.
3. Składają c swój podpis na zgłoszeniu (kierowca i pilot) jako uczestnicy Zlotu zrzekają się wszelkich i wszystkich praw do wszczęcia kroków są dowych lub występowania z regresem przeciwko organizatorom, ich agentom, sponsorom, uczestnikom i pomocnikom, organom władzy, właścicielom terenu, a także wszelkim i wszystkim innym osobom powiązanym z organizacją imprezy, w związku z wszelkimi i wszystkimi wypadkami lub stratami związanymi z imprezą , chyba, że wypadek lub strata były zamierzone lub wyniknęły z rażą cego zaniedbania Organizatora.
4. Niniejsza umowa wchodzi w życie wobec wszystkich zainteresowanych stron przy oddaniu formularza
zgłoszeniowego wypełnionego czytelnie pismem drukowanym oraz złożeniu podpisu potwierdzają cego znajomość treści i akceptacją niniejszego regulaminu.
12. Bezpieczeństwo w czasie imprezy:
12.1. Uczestnicy zobowiązani są do:
1. Unikania i zapobiegania sytuacjom mogącym sprowadzię niebezpieczeństwo na uczestników, organizatorów lub osoby trzecie, jak również ich mienie (w szczególności zabrania się stania poniżej samochodu podczas pokonywania stromizn, wzniesień), używania wycię garki w sposób grożą cy zerwaniem liny i zranieniem uczestników lub innych osób.
2. Udzielania wzajemnej pomocy w razie wypadków lub wystąpienia innych niebezpiecznych sytuacji oraz
powiadomienia o zaistniałych zdarzeniach organizatorów oraz służby ratowniczo/medyczne.
3. Dbałości o środowisko naturalne.
4. Za zakładanie liny wycię garki bezpośrednio na drzewo (bez tałmy ochronnej) przewiduje się dyskwalifikacją z etapu próby i karą w wysokości do 500 zł. od Załogi w przypadku stwierdzenia takiego faktu.
5. Na trasie, poza próbami, zawodników obowiązują aktualne przepisy prawa o ruchu drogowym obowiązujące na terytorium RP.
6. Na odcinku w czasie wykonywania próby, członkowie załogi muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa oraz założone i zapięte kaski ochronne.
7. W wypadku, gdyby któryś z uczestników postanowiś zrezygnować z kontynuowania udziału w danej próbie – Zlotu, jest on zobowiązany do jak najszybszego powiadomienia organizatorów
imprezy przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych mu środków.
8. Uczestnicy potrzebujący specjalnych leków i zażywają cy je stale muszą zapewnię je sobie sami. Pozostałym zaleca się zabranie, oprócz wymaganego zestawu pierwszej pomocy "podręcznej apteczki". Organizatorzy nie przyjmują na siebie żadnej odpowiedzialności za problemy wynikłe ze złego stanu zdrowia uczestników.
9. W czasie całego Zlotu uczestnicy muszą stosować się do regulaminu imprezy opracowanego przez
Organizatora oraz do poleceń Dyrektora, Przewodniczącego Sędziów Sportowych, Sędziów, Kierowników
odcinków i innych osób wskazanych i upoważnionych przez Organizatora.
10. Wszelkie naruszenie wydanych rozporządzeń może spowodować dyskwalifikacją załogi ze Zlotu.
11. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do dokonywania wszelkich i wszystkich koniecznych zmian w czasie trwania Zlotu, a także do całkowitego odwołania Zlotu, jeżeli będzie konieczne ze względu na
niezwykłe okoliczności, bez przyjmowania żadnej odpowiedzialności za wynikłe z tego tytuśu straty załóg.
13. Przebieg imprezy:
13.1. Odbiór administracyjny:
Uczestnicy Zlotu, których zgłoszenia zostały przyjęte, zobowiązani są do okazania Sędziom wykonującym BK posiadanych dokumentów: prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdu, polisy ubezpieczeniowej OC i NW. Po pozytywnym odbiorze BK załogi zostaną dopuszczone do Zlotu i otrzymają Regulamin Zlotu oraz stosowne komunikaty.
13.2. Badania kontrolne:
Wszystkie pojazdy muszą być poddane BK zgodnie z wyznaczonym czasem podanym przez Organizatora oraz numerem startowym. Badanie przeprowadzą upoważnieni Sędziowie przez Organizatora.
13.3. BK przeprowadza się w celu:
1. Sprawdzenia stanu i kompletności wyposażenia samochodu i załogi przystosowanego do udziału w Zlocie.
2. Zgodności pojazdu z zadeklarowaną klasą , udziału w imprezie oraz obowiązkowym wyposażeniem
samochodu, którym jest sprzęt wynikają cy z przepisów bezpieczeństwa Zlotu.
3. Za spóźnienie się na BK bez wzglą du na jego czas, ustala się karą pieniężną w wysokości 50 zł.
4. Samochód może by dopuszczony do startu, jeżeli będzie podstawiony na BK w czasie działania Sędziów.
5. Wszelkie odstępstwa po BK w stosunku do deklarowanej podczas BK klasy uznane będą za oszustwo
i karane wykluczeniem załogi ze Zlotu.
13.4. Kolejność startu:
Organizator koordynuje start do poszczególnych prób sportowych załogi. Załogi, które nie stawię się na starcie zgodnie z wyznaczoną kolejnością startu do Zlotu mogą zostać wykluczeni ze Zlotu. Kolejność startu poszczególnych załóg Organizator poda na odprawie przed startem.
13.5. System startu do próby, pomiar czasu
Na starcie próby znajdować się będzie urządzenie elektroniczne wyposażone w światło czerwone i zielone.
Wyświetlacz urządzenia startowego będzie usytuowany tak, by był dobrze widoczny dla załogi w samochodzie stojącym na linii startu. Samochód z załogą ustawia się na linii startu, a urządzenie startowe, odlicza pulsacyjnie czas do startu (pięć pulsacji światła czerwonego). Po 5 sekundach załwieca się zielone światło, które pali się 5 sekund. W tym czasie załoga ma obowiązek startu do próby. Nie wystartowanie w tym czasie karane będzie karą w wysokości 30 pkt. Za wykonanie przedwczesnego startu -„falstartu” wymierzona zostanie kara w wysokości 30 pkt.
Pomiar czasu rozpoczyna się od momentu zapalenia się zielonego światła.
Zatrzymanie pomiaru czasu nastąpi w momencie zatrzymania się samochodu na Mecie Stop.
Czas przejazdu mierzony jest na dwa stopery i uśredniany w przypadku różnic pomiarowych.
13.6. Karta drogowa.
Wydana zostanie oddzielnie na dzień 23 i 24 lipca 2011 r.
13.7. Jazda na trasie Zlotu i dojazdach między próbami. zgodnie z PRD.
13.8. Jazda według tałm i podanych nr cyfrowych na trasie Zlotu narastają co:
Pojącie "jazda według tałm i nr narastają co" oznacza trasę jazdy od startu a następnie wg nr i strzałek kierunkowych, tałmy natomiast ograniczają szerokość toru jazdy.
13.9. Jazda między tałmami:
Pojecie "jazda między tałmami" oznacza konieczność jazdy torem wyznaczonym przez tałmy biegną ce z lewej i prawej strony toru jazdy.
13.10. Punkty kontroli:
Na każdej próbie sportowej znajdują się: start i meta stop. Załogi zobowiązane są do zaliczenia wszystkich prób sportowych w swojej klasie. Niedopuszczalne jest zrywanie lub jakiekolwiek inne niszczenie oznaczeń trasy Zlotu, pod karą dyskwalifikacji załogi. Próby przejazdu są zaliczane pod kontrolę Sędziego oraz Sędziów pomocniczych rozstawionych na trasie przejazdu wykonywania danej próby sportowej.
13.11. Meta stop:
Wjazd na metą stop próby sportowej równoznaczny jest z zakończeniem próby. Meta stop – to linia mety
znajdująca się miedzy osiami pojazdu.
13.12. Taryfa:
Taryfa to 150% czasu przejazdu najwolniejszej załogi, liczonego od startu do mety w danej próbie sportowej.
14. Klasyfikacja:
Sklasyfikowane zostają tylko te załogi, które ukończą wszystkie próby określone przez Organizatora.
15. Punktacja:
W przypadku uzyskania przez różne załogi jednakowej pozycji w klasyfikacji przyznawana jest średnia arytmetyczna ilości punktów za kolejne pozycje w klasyfikacji, zał miejsce jest przyznawane ex aequo.
16. Protesty:
Protesty wszelkiego rodzaju muszą być przedstawione Dyrektorowi Zlotu lub przewodniczącemu ZSS tylko i wyłę cznie na piśmie (zwięzły opis protestu) wraz z potwierdzeniem opłaty 200 zł w czasie do 30 min. po ogłoszeniu wyników nieoficjalnych, na których zostanie potwierdzony czas wywieszenia wstępnych wyników podpisany przez Dyrektora Zlotu lub Przewodniczącego ZSS.
Protest zostanie rozstrzygnięty po wysłuchaniu zainteresowanych stron i opinii Sędziów. Jeżeli protest okaże się nieuzasadniony, powyższa opłata przechodzi na konto Organizatora. Od decyzji władz Zlotu przysługuje odwołanie do Okręgowej Komisji Sportu Samochodowego PZM w Rzeszowie.
17. Klasyfikacja Zlotu:
Klasyfikacja końcowa Zlotu dokonywana jest na podstawie sumy punktów z klasyfikacji poszczególnych prób sportowych.
17.1. Punktacja:
· Przerwanie tałmy lub przewrócenie – wyrwanie kośka, który dotyka górną częścią materiałową do ziemi, na każdej wykonywanej próbie sportowej dolicza się do uzyskanego czasu: + 10 pkt.
· Nie wystartowanie w tym czasie karane będzie karą w wysokości 30 pkt.
· Za wykonanie przedwczesnego startu -„falstartu” wymierzona zostanie kara w wysokości 30 pkt.
· Pomylenie próby – powrót do miejsca błędu – kontynuacja czasu wykonania próby.
· Próbę pokonania podjazdu – dopuszcza się wykonać przez załogę tylko trzy razy.
· Na końcowy wynik składają się wszystkie punkty uzyskane w próbach przejazdu.
· W klasyfikacji końcowej Zlotu biorą udział tylko te załogi, które wykonały wszystkie próby określone przez Organizatora.
· Załoga, która nie podejmie danej próby sportowej otrzymuje + 600pkt.
· Za najechanie tylną osię na linię mety stop załoga otrzymuje + 10 pkt. a za przekroczenie lub najechanie przednią osię linii oddalonej o trzy metry od linii mety stop załoga otrzymuje + 20 pkt.
18. Klasyfikacja generalna:
· Klasyfikacja generalna Załóg dokonywana jest na podstawie sumy punktów z poszczególnych prób i uzyskanych wyników przez Załogę.
· Przewidujemy puchary oddzielnie dla kierowcy i pilota od I do III miejsca oraz nagrody rzeczowe
w przypadku ich pozyskania.
18. 1. Klasyfikacja Klubowa:
· Klasyfikacja Klubowa dokonywana jest na podstawie sumy punktów z poszczególnych prób i uzyskanych wyników przez 2 załogi z tego samego Klubu .
· Przewidujemy puchary w klasyfikacji Klubowej od I do III miejsca.
19. Dokumentacja Zlotu i program czasowy:
Organizator podaje na bieżąco informacje w biurze Zlotu lub w komunikatach na piśmie albo tablicy Zlotowej z jednoczesnym wykorzystaniem nagłośnienia – informacje o zmianach lub innych niezbędnych zmianach w celu sprawnego przebiegu Zlotu.
20. Pole namiotowe: bezpłatne z dnia 23 na 24 lipca 2011 r. w okolicach Remizy i stadionu w Osieku Jasielskim. JKMiRD posiada licencją na organizację imprez sportu samochodowego nr 33/S/2011, wydaną przez Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego Warszawa.
Organizatorzy życzą Załogom oraz sympatykom, kibicom wielu wrażeń i udanej integracyjnej imprezy traperskiej na pięknej ziemi jasielskiej w gminie Osiek Jasielski.
Jasło, 20 czerwca 2011 r.
Dyrektor Zlotu
Roland Szafarz
Zatwierdzono przez:
Józef Biernacki – lic kl. I Nr 680/08
Prezes JKMiRD w Jaśle
Okręgową Komisję Sportu Samochodowego
Polskiego Związku Motorowego w Rzeszowie
Andrzej Makaran – Przewodniczący OKSS PZM