W dniu 30 stycznia 2010 r.
Polski Związek Motorowy
obchodzi 60 – lecie powołania do życia
a nastąpiło to ze zjednoczenia
Automobilklubu Polski i Polskiego Związku Motocyklowego
Nowa wspólna organizacja
29 stycznia 1950 roku obradujące równolegle Walne Zgromadzenie Delegatów Automobilklubu Polski i Polskiego Związku Motocyklowego podjęły uchwałę
o likwidacji tych wielce zasłużonych stowarzyszeń.
Następnego dnia wszyscy delegaci zgromadzili się wspólnie, po czym przyjęli uchwałę o powołaniu Polskiego Związku Motorowego i jego statut.
Wybrano pierwszy zarząd, w którym zabrakło miejsc dla tak znanych działaczy jak – dla przykładu – niesłusznie aresztowanych Janusza Regulskiego, bardzo zasłużonego działacza Automobilklubu Polski i Józefa Dochy, niedawnego prezesa PZM…
był to bowiem początek lat zwanych później zbyt łagodnie "okresem błędów
i wypaczeń"…
Prezesem został Ryszard Gdulewski ze "Związkowca", zał ważne stanowisko sekretarza generalnego powierzono mało znanemu Jakubowi Toruńczykowi.
Ze znanych działaczy samochodowych w skład zarządu zdołali wejść tylko: Stanisław Czayka, Paweł Solski i Janusz Radzikowski, a z motocyklowych – Stanisław Karpała, Jan Lewandowski, Tomasz Maciniak, Stanisław Pietrasewicz
i Zenon Sokołowski. Kilku dalszych, jak np. Tadeusz Grabowski, Eugeniusz Olechnowicz, Maciej Perzyński, Witold Rychter, Władysław Woyda i Jerzy Zdankiewicz, miejsce znalazło tylko w komisjach.
We wszystkich województwach (17) powołano zarządy okręgowe PZM. Podlegały im liczne kluby i sekcje motocyklowe lub motorowe zrzeszeń i pionów sportowych,
w których starano się skupię automobilistów, tworzą
c dla nich Okręgowe Sekcje Samochodowe przy ZO PZM. Organizowano także tzw. Oddziały Motorowe.
Przedruk że strony PZM.